Dezvoltarea mediului digital in Romania

In 2013 ,,Romania Insider”, o revista online in limba engleza, a publicat un articol care situa Romania intre ultimele tari din UE in ceea ce priveste procentul de conectare la internet per capita. Articolul este cu atat mai ingrijorator cu cat Romania are importante interese in dezvoltarea sectorului IT. Romania este preconizata a deveni una dintre tarile cu cel mai mare procent de specialisti IT si dezvoltare web din UE. Procentul scazut de penetrare a internetului in societatea romaneasca risca insa sa pericliteze acest plan. Din nefericire, mediul online romanesc este departe de maturitate, iar lipsa de interes a populatiei generale fata de mediul online nu face decat sa adanceasca aceasta problema.

Aceasta diferentiere intre nivelul scazut de expertiza in mediul online si nivelul crescut de expertiza in domeniul IT creeaza o discrepanta flagranta intre ceea ce poate realiza Romania si ceea ce realizeaza de fapt. Ca si in alte sectoare ale economiei, motorul principal al progresului in mediul digital este cresterea economica. In consecinta, dezvoltare mediului online este direct proportionala cu nivelul de penetrare al internetului in randul societatii civile. Intrucat nivelul de penetrare este situat la 58% (cu 4 procente mai mare decat cel al Bulgariei), este evident ca dezvoltarea sectorului online are mult de suferit si nu se poate dezvolta in paralel cu sectorul IT.

Desi nu pare evident la prima vedere, aceasta discrepanta intre cele doua sectoare devine, tot mai mult, motorul unui export de capital intelectual si forta de munca a Romaniei catre alte tari. Tot mai multe tari isi intorc privirea catre firmele IT romanesti pentru solutiile de care au nevoie in companiile lor. Acesta este evident, un lucru bun, insa pe termen scurt. Ce se va intampla in momentul in care o noua tara isi va face aparitia pe scena internationala cu un numar mult mai mare de it-isti bine specializati si cu servicii mult mai ieftine? India si China par a fi candidate foarte bune pentru pozitia pe care incearca sa o castige Romania.

Conform articolului, numai 56% din gospodarii beneficiaza de broadband, in timp ce doar 32% din romani folosesc internetul in fiecare zi, 13% odata pe saptamana, iar 42% nu l-au folosit niciodata. Acest comportament al consumatorilor polarizeaza societatea si creeaza o prapastie aproape de netrecut intre specialistii din domeniu si utilizatorii obisnuiti, care nu sunt familiarizati nici macar cu conceptele de baza ale functionarii internetului. Educarea populatiei in legatura cu avantajele si beneficiile pe care utilizarea internetului le poate prezenta pentru omul obisnuit a devenit o necesitate care, din pacate, nu este adresata suficient.

Devine tot mai evident faptul ca, pentru a beneficia de pe urma unei dezvoltari armonioase si, mai ales, lucrative a mediului online din Romania, este necesara educarea si informarea populatiei generale cu privire la avantajele si beneficiile imediate pe care le poate aduce omului de rand simpla utilizare a internetului. De la plata facturilor, la rezervari de hotel, cumparaturi online si multe altele, calitatea vietii de zi cu zi creste prin intelegerea si folosirea acestei unelte extraordinare numita internet.

internet-fobia_86246600

 

 


Fatal error: Call to undefined function twentyfourteen_post_nav() in /home/starnet/public_html/wp-content/themes/Star_Net/single-news.php on line 38